Information och guidelines för Coronavirus Covid-19 påverkan på resor

På grund av rådande Covid-19 situationen

Kommer vi inte ta emot kundbesök. Detta är för att minska risken för smittspridning. Detta gäller from måndag den 16 mars till 15 april.  Vi har förlängt stoppet för kundbesök t.o.m. 18 maj.31

 

Coronavirus Covid-19 påverkan på resor

Pga Coronavirusets utbrott har nu flygplatser och flygbolag runt om i världen infört proaktiva och omfattande åtgärder för att begränsa spridning genom att radikalt inskränka och begränsa omfattningen av flygplats- och flygoperationer.

Vi gör för närvarande allt vi kan för att hantera alla kundtjänstförfrågningar med mer resurser än någonsin och stora grupper som arbetar övertid och helger. Men just nu är trycket på våra callcenter, liksom på våra kollegor i branschen, utan motstycke med den följd att väntetiden på våra linjer är utomordentligt långa.

Vi ber vänligen att endast ringa oss om du har flyg med avresa närmaste 10 dagarna.
Vänligen läs följande instruktioner innan du kontaktar oss:

1. Vi rekommenderar att du verifierar online på flygbolagets webbsidor om ett flygbolag tillåter återbetalning eller ändringar innan du kontaktar oss.

2. Vi kan inte svara på allmänna frågor över telefon eller e-post alls för tillfället. Om din flygning har ett senare avgångsdatum än inom tio dagar kan vi inte hantera ditt ärende just nu. Alla ärenden som inte är brådskande kommer att hanteras i ordning.

3. Vi ber er vänligen acceptera att våra väntetider är väsentligt längre just nu pga situationen som uppstått.

4. Vi hanterar alla ärenden i ordningen att vi tar emot dem och vi kommer att informera dig så snart vi har en uppdatering i ditt fall. Hanteringstider för vissa ärenden och hos vissa flygbolag beräknas för närvarande till minst 8 veckor om de inte rör en flygning inom en snar framtid. Återbetalningsärenden kan därav, pga förseningar i flygbolagens hantering, numera ta allt mellan två veckor upp till ett helt år innan avklarade.

5. Om du har en aktiv kundtjänstförfrågan ber vi dig att inte ringa eller maila igen eftersom det bara kommer göra våra köer längre.

6. När det gäller avbokning av din bokning:

• Om du inte har fått en avbokningsbekräftelse från oss 72 timmar före avresan, vänligen kontakta flygbolaget för att avboka din biljett.

• Om du har avbokat din biljett hos flygbolaget, skicka ett e-postmeddelande till oss för att begära eventuell återbetalning.

7. Viktigt – Om din resa redan är påbörjad
Om du befinner dig utomlands och din hemresa är avbokad av flygbolaget.
Kontakta flygbolaget på plats för att få hjälp med ombokning.

8. Viktigt – om du inte påbörjat din resa.
Vi ber vänligen att endast ringa oss om du har flyg med avresa närmaste 10 dagarna.

UD - Info gällande UD’s avrådan från resor till alla länder

Med anledning av den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande till följd av det nya Corona-viruset avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller t.o.m. 15 juni.

Utifrån detta har SRF, Svenska Resebyråföreningen, gått ut med följande hållning

Kontakta mig

Fyll i formuläret så återkommer vi så fort vi kan,
vanligtvis inom 24 timmar.

  • Datumformat: DD snedstreck MM snedstreck ÅÅÅÅ
  • Datumformat: DD snedstreck MM snedstreck ÅÅÅÅ
  • Efternamn/Förnamn, Födelsedatum (för barn upp till 15år)